مدیران مرتبط با حوزه دندان‌پزشکی باید دندان‌پزشک باشند!

1397-11-26
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه شرایط فعلی برای جامعه دندان‌پزشکی بسیار دشوار است، گفت: با افزایش قیمت تجهیزات و مواد مصرفی، حیات اقتصادی دندان‌پزشکان را دچار مشکل شده است.
مدیران مرتبط با حوزه دندان‌پزشکی باید دندان‌پزشک باشند!

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بهنام عباسیان، با اشاره به اینکه دندان‌پزشکان تنها گروهی هستند که علاوه بر دانش علمی خود برای درمان بیماران نیازمند مواد و تجهیزات هستند، افزود: دولت موظف است برای تامین سلامت دهان و دندان آحاد جامعه مواد مصرفی ضروری و روتین را با ارز دولتی مهیا نموده و در اختیار دندان‌پزشکان قرار دهد اما این مواد و تجهیزات تا به دست دندان‌پزشکان برسد چند برابر قیمت واقعی خود می‌شود.

وی، افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات را به ضرر حوزه دندان‌پزشکی به ویژه بیماران عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت مواد مصرفی به‌طور منطقی باید میزان تعرفه‌های دندان‌پزشکی برای ترمیم هر دندان افزایش یابد اما از آنجا که جامعه دندان‌پزشکی در مقابل سلامت بیماران خود را مسئول می‌داند با همان تعرفه‌های قبلی به درمان بیماران می‌پردازد و از جیب خود سوبسید پرداخت می‌کند.

عضو دندان‌پزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه‌های درمانی حوزه دندان‌پزشکی میزان مراجعات به مراکز دندان‌پزشکی و مطب‌های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را به‌وجود آورده و گردش اقتصادی را در این حوزه به‌ویژه برای دندان‌پزشکان جوان با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

دکتر عباسیان ادامه داد: درصد قابل توجهی از سلامت آحاد جامعه به دندان‌پزشکی مربوط است که مستلزم سرمایه‌گذاری دولت در این بخش است اما متاسفانه تاکنون برنامه‌ریزی مطلوبی از سوی سیاستگذاران امر در این حوزه انجام نشده است.

وی به آسیب‌شناسی مشکلات مدیریتی و اجرایی حوزه‌های مختلف دندان‌پزشکی اشاره کرد و گفت : جامعه دندان‌پزشکی امروزه با مسائل و مشکلات متعددی نظیر بحران مواد و تجهیزات، بیکاری فارغ‌التحصیلان جوان، عدم توزیع مناسب جغرافیای کاری دندان‌پزشکان، عدم انگیزه شغلی به‌خصوص در مناطق محروم روبروست که قطعا از ادامه این روند مردم شریف کشورمان زیان خواهند دید و از ارائه خدمات مطلوب بهره‌مند نخواهند شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان ضرورت تعامل مناسب میان ارکان تصمیم‌گیری و اجرایی در حوزه دندان‌پزشکی بیان کرد: عدم تعامل مناسب میان این ارکان قطعا مشکلات موجود را به بحران تبدیل خواهد کرد و راه برون‌رفت از این معضل ایجاد مرکز امور دندان‌پزشکی و سلامت دهان وزارت بهداشت است که تمام بخش‌های اجرایی و سیاستگذاری در حوزه دندان‌پزشکی در آن تجمیع گردد. این رویکرد باعث ایجاد یک بستر سالم و بدون موازی‌کاری خواهد شد.

عباسیان خاطرنشان کرد: لازم است که در بدنه وزارت بهداشت مدیرانی که خود دندان‌پزشک هستند حضور داشته و نظرات جامعه پزشکی را برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم و رفع مشکلات این حوزه به‌کار گیرند.

به گفته وی، عدم تعامل مناسب بیمه‌ها با دندان‌پزشکان و مراکز دندان‌پزشکی مشکل بزرگ دیگری است که نیاز فوری توجه مسئولین به این مهم را می‌طلبد چراکه با روند فعلی پوشش خدمات توسط بیمه‌ها هر دو ذی‌نفع قضیه یعنی بیمار و پزشک متضرر می‌شوند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه خدمات دندان‌پزشکی در جامعه ما لوکس محسوب می‌شود، اظهار کرد: صنعت بیمه باید در حوزه بهداشت دهان و دندان ورود کرده و با پوشش بیمه‌ای خدمات سطح یک و دو از گسترش بار بیماری‌هایی که منشأ آن دهان و دندان است جلوگیری کند زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های بالای خدمات دندان‌پزشکی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و حاضر به از دست دادن یعنی کشیدن دندان خود هستند.

عباسیان گفت: در شورای عالی سازمان نظام پزشکی مشکلات را به صورت مصوبه به وزارت بهداشت منتقل می‌کنیم و همراه با سایر همکاران از حقوق مردم و دندان‌پزشکان حمایت می‌کنیم اما قدرت اجرایی نداریم و تنها بیانگر مشکلات موجود هستیم.

وی در پایان به بحث مالیات وضع شده برای دندان‌پزشکان که هیچ تناسبی با درآمد آنان ندارد، اشاره کرد و یادآور شد: مشکلات نو پدیداری چون عوارض شهرداری به معضل کسالت‌آور این روزهای دندان‌پزشکان تبدیل شده است که زمینه را برای بی‌انگیزگی، افسردگی و پدیده مهاجرت همکاران این حوزه فراهم می‌آورد و طبیعی است که آسیب‌دیدگان اصلی در این شرایط مردم به‌خصوص قشر ضعیف جامعه که نیاز مبرم به خدمات دندان‌پزشکی دارند، هستند که از دسترسی به خدمات مناسب و مطلوب با معیارهای فنی و علمی بهداشت دهان و دندان که از ملزومات اساسی پیشرفت یک جامعه هست، بی‌بهره خواهند ماند.

پست های مرتبط