شهرستان محلات قطب ساخت دندان مصنوعی کشور

1394-08-01
ایرنا - زمانی که از ساخت دندان مصنوعی سخن به میان می آید بلافاصله شهرت دندانسازان محلاتی در ذهن تداعی می شود و مهارت دندانسازان این شهرکوچک در جنوب استان مرکزی در کیفیت و قیمت مناسب هر علاقمند به ساخت دندان مصنوعی را به سوی خود فرا می خواند.
شهرستان محلات قطب ساخت دندان مصنوعی کشور

به گزارش ایرنا - دانش دندانپزشکی مربوط به هفت هزار سال قبل است که به شکل اولیه و بدوی انجام می گرفته ودر آن زمانها صنعتگران ماهر با تراش مهره حیوانات با استفاده از مته روش های قابل اعتماد و موثری برای جایگزین دندان داشتند.

بررسی های به عمل آمده بر روی برخی از بقایای بازمانده از مصریان باستان و همین طور یونانی و رومی های اعصار کهن، نشان از تلاش های اولیه آنان در جهت انجام پروتزهای دندان و جراحی آن دارد.

مصریان باستان بوسیله سیم های زرین ˈطلاییˈ، بقایای بازمانده از دندان ها را به یکدیگر پیوند می دادند و از این اتصال به عنوان جایگزین دندان استفاده می کردند.
این روزها دندان های مصنوعی به سختی از نوع واقعی آن ها قابل تشخیص هستند و با استفاده ازآخرین فن آوری در زمینه کاشت دندان مصنوعی در داخل لثه ˈایمپلنتˈ است که تفاوت محسوسی با دندان های واقعی ندارد اما واقعیت این است که وضعیت همیشه این گونه نبوده است.

انسان های کهن نیز به منظور حفظ زیبایی دهان از دندان مصنوعی استفاده می کردند، آنها دندان های مصنوعی را از عاج و استخوان تهیه می کردند اما به دلیل این که این گونه دندان ها به آسانی نمی توانست مورد استفاده قرار گیرد تهیه دندان مصنوعی تقریبا تا اواسط قرن 18 به فراموش سپرده شد.

اما پیشرفت چشمگیر در ساخت دندان مصنوعی مدیون فن آوری جوش پلاستیک بود، به این ترتیب از قالب های پلاستیکی برای نگه داشتن دندان های چینی استفاده شد.
مجموعه کامل دندان های مصنوعی به شکل فعلی آن ها در نهم مارس 1882 در زمره اختراعات ثبت شده قرار گرفت و از آن زمان به بعد به طور وسیعی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.
کارشناس دندانپزشکی شهرستان محلات در این باره معتقد است: هزینه کم، کیفیت مناسب و بکار گیری مواد درجه یک از دلایل رغبت مردم سراسر کشور به ساخت دندان مصنوعی دراین شهرستان است.

دکترˈمحمد کدخداییˈ افزود: شهره ساخت دندان مصنوعی محلات به شهرهای سراسر کشور از جمله تربت جام، قزوین، تهران، کرج، الیگودرز، اصفهان، شهرکرد، کاشان، خرم آباد، زنجان، کوهدشت، دزفول، نائین، اردبیل، یاسوج، بروجرد، شیراز، اهوازو تبریز رسیده و مشتری خاص خود را دارد.

جراح و متخصص دنداپزشک گفت: هم اکنون شش دندانساز با مجوزو با همین تعداد افرادی بدون داشتن مجوز در زیر زمین و مخفیانه به ساخت دندان مصنوعی در محلات اقدام می کنند.

وی یکی از دلایل نامداری ساخت دندان مصنوعی در محلات را قیمت مناسب عنوان کرد و بیان داشت: هر دست دندان مصنوعی در محلات یک میلیون و 500 تا یک میلیون 800 هزار ریال هزینه دارد و این درحالی است که در سایر شهرهای کشور تا 15 میلیون ریال هزینه بر است.

وی گفت: دندانسازان این خطه با انجام کار با کیفیت، موفق شده اند طی بیش از یک صد سال شهرت ساخت دندان مصنوعی را برای شهرستان محلات کسب کنند.

دکتر کدخدایی، بکار نبردن مواد فاسد و قلابی در ساخت دندان مصنوعی را از جمله علاقه مردم ایران به ساخت دندان مصنوعی درمحلات عنوان کرد.ک/4

منبع خبر:

ایتنا|شهرستان محلات قطب ساخت دندان مصنوعی کشور

پست های مرتبط